Rok szkolny 2021/2022 to wyjątkowy czas w historii naszej szkoły - świętuje ona bowiem Jubileusz 30-lecia swojego istnienia, który chcemy uczcić wieloma projektami i akcjami.
Spotkanie z Absolwentami. Pan Wojciech Pająk i Pan Kamil Sznel wspominali swoje licealne lata, opowiadali o własnej ścieżce zawodowej, i oczywiście, jak przystało na samorządowców, zachęcali do związania dorosłego życia z Suwałkami. Organizatorzy spotkania: Malwina Kwiecień i Igor Przybylak
Miło jest nam poinformować, że nasza szkoła drużynowo zajęła wśród dziewcząt I miejsce, natomiast chłopcy II w Teście Coopera. Wynik bardzo cieszy, ponieważ w rywalizacji brało udział ok. 50 uczniów z każdej szkoły. W zawodach wystartowało 6 szkół. Warto przypomnieć, że Test Coopera to bieg ciągły. W czasie 12 minut sędziowie mierzą odległość, jaką pokona zawodnik. Opiekun młodzieży: Kamil Wiszniewski. Serdeczne gratulacje!
W dniu 27 marca 2022 r. odbył się finał XX Międzyszkolnego Konkursu Grafiki Komputerowej "Plamka '22". Uczestnicy wykonywali prace na temat: "Złota Polska Jesień". Lista finalistów "PLAMKA '22": I miejsce Julia Kruszyłowicz, II miejsce Nina Kuprewicz, III miejsce Hanna Modzelewska, IV miejsce Piotr Kacprzyk. Serdeczne gratulacje!
Miło jest nam poinformować, że Martyna Wasilewska i Igor Barmuta uzyskali jeden z najlepszych wyników w Polsce w procesie rekrutacyjnym do XXVIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Tym samym 1 czerwca 2022 będą reprezentować społeczność III LO w Suwałkach na posiedzeniu XXVIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży w Warszawie. Opiekun młodzieży: Konrad Wiśniewski
Uczniowie naszej szkoły, już po raz trzeci, uczestniczyli w ogólnopolskim programie "Szkoła Kompetencji Przyszłości " - Zwolnieni z Teorii. Jest to praktyczna olimpiada, oparta na Metodzie Prawdziwych Projektów, autorskiej adaptacji na polskie warunki, metody stworzonej na Harvardzie, tzw. The field method. Zadaniem uczniów jest działanie w zespole - zaplanowanie oraz wdrażanie własnego projektu społecznego. Opiekun młodzieży: Krystyna Słowicka
Miło jest nam poinformować, że uczniowie klas 1A i 2A ukończyli kurs "PCAP: Programming Essentials In Python" w ramach Cisco Networking Academy i otrzymali Certyfikat potwierdzający opanowanie umiejętności w zakresie programowania w języku Python. Instruktor akademii:Joanna Domuracka. Serdeczne gratulacje!
Uczniowie naszej szkoły biorą udział w międzynarodowym projekcie "FROM GAME TO STEM" w ramach programu Erasmus+ KA2. Projekt realizuje pogłębienie wiedzy z przedmiotów ścisłych i podniesienie umiejętności językowych. W trakcie projektu nasi uczniowie i nauczyciele biorą udział w przedsięwzięciach z takich przedmiotów jak: biologia, chemia, matematyka, fizyka, geografia, informatyka. Projekt jest realizowany we współpracy ze szkołami z Serbii, Hiszpanii, Turcji i Bułgarii. Koordynator projektu: Marcin Hościłowicz
6 czerwca 2022 r. uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w rajdzie rowerowym "III LO WIGRY TOUR" Przejechali trasę wokół jeziora Wigry - około 50km. Opiekunowie młodzieży: Jacek Kwiecień, Wojciech Makowski, Adam Kozłowski.

Projekt "CLICK AND CLIL"

Sprawozdanie z udziału w projekcie Erasmus+ (Mobilność kadry nauczycielskiej) na Cyprze (Nikozja) w dniach 4.03.2019 – 9.03.2019.

W dniach 4.03.2019 – 9.03.2019 uczestniczyłam w kursie „Internet Security: Think before you click”. Kurs był zorganizowany przez Emphasys Centre: Private Institute, VET in ICT and Research Centre i odbywał się w siedzibie tej organizacji w Nikozji, stolicy Cypru. Kurs obejmował 36 godzin wykładów (6 dni) w języku angielskim i zajęcia fakultatywne, tzw. cultural events. Było nas tylko 9 uczestników, z czego tylko ja jedna z Polski, dwie osoby z Chorwacji i 6 osób z Niemiec. Osoby z Niemiec były w większości pochodzenia spoza tego kraju. Tylko  jedna była rodowitą Niemką z Berlina, a reszta z Pakistanu, z Indii, z Azerbejdżanu i jeden rodem z USA. Wszyscy uczestnicy poza mną byli poniżej 30 roku życia. Najstarszy był prowadzący kurs, 42 lata. Nawet osoby z biura były poniżej lub około 30 – tki. 

 

Galeria zdjęć: "Internet Security: Think before you click”

Celem kursu było zdobycie wiadomości, wzmocnienie umiejętności w następujących dziedzinach:

• Podstawowe pojęcia bezpieczeństwa w Internecie.

• Inżynieria społeczna

• Bezpieczne przeglądanie

• Bezpieczeństwo mediów społecznościowych

• Bezpieczeństwo cybernetyczne

• Cyberprzemoc

 

Część tematów była mi znana, jako nauczycielce informatyki, ale znacznie zgłębiłam niektóre tamaty i dowiedziałam się nowych rzeczy. 

Prowadzący Nicos zaczął od tekstu, że jeśli chcesz być bezpieczny w Internecie to „don’t use the Internet”. Wniosek - nie ma gwarancji bezpiecznego korzystania z sieci. Programy antywirusowe, firewalle są pomocne, ale nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Trzeba bardzo uważać, gdy się klika w hiperłącza, bo można stracić i pieniądze i dane i poczucie bezpieczeństwa. Nie ma hasła, którego nie można złamać, jest to tylko kwestia czasu. Pokazano nam od czego zależy czas potrzebny na złamanie hasła i w związku z tym, jak stworzyć hasło, którego złamanie zajmie wieki. Czas złamania hasła zależy od liczby możliwych kombinacji znaków w nim użytych. 

Liczba możliwych kombinacji znaków:

(Typ hasła) ^ (Długość hasła)

Typ hasła to liczba możliwych znaków, np. użycie tylko małych liter to typ 26, bo tyle jest małych liter w alfabecie (nie liczymy polskich znaków diakrytycznych). Użycie dodatkowo dużych liter to kolejne 26, użycie znaków specjalnych to kolejne 26 i użycie cyfr to kolejne 10. Użycie małych, dużych liter, cyfr i znaków specjalnych  daje typ hasła 26+26+26+10 = 88,  to podniesione do potęgi np. 8, przy długości hasła składającej się z 8 znaków daje mnóstwo możliwości. Zwiększenie długości takiego hasła o 1 znak zwiększa potęgowanie z 8 na 9, a to daje dużo większą liczbę możliwych kombinacji i wydłuża czas złamania hasła o kilkaset lat. Im dłuższe hasło tym lepiej, koniecznie trzeba używać różnych kombinacji znaków i zmieniać hasło co pół roku. 

Wzmocniłam moje umiejętności tworzenia haseł, bycia uważną przy korzystaniu z mediów społecznościowych, przy korzystaniu z poczty mailowej, zabezpieczaniu swoich danych. Dodatkowo poprawiłam swoje umiejętności komunikacji w języku angielskim.

Miałam okazję wykazać się przedsiębiorczością, bo zarówno podróż, jak i hotel oraz wszelkie działania logistyczne należały do mnie.

Zdobyte wiadomości i umiejętności niewątpliwie przyczyniły się do wzrostu moich kompetencji zawodowych, co wykorzystam na lekcjach informatyki, aby lepiej nauczać tego przedmiotu. Taka wiedza przyda się każdemu, z przyjemnością podzielę się nią z wszystkimi znajomymi.

Podczas pobytu w Nikozji miałam okazję zwiedzać miasto, wzięłam udział w wycieczce rowerowej, wycieczce do winiarni, dodatkowo odwiedziłam turecką część miasta. Spróbowałam też wyśmienitej kuchni cypryjskiej i zawarłam nowe znajomości. Moje umiejętności komunikacji w języku angielskim także znacząco wzrosły. 

 

Renata Burzyńska  - nauczyciel fizyki i informatyki