Galeria zdjęć: Projekt "Lektorium Sejneńskie"

Projekt „Lektorium Sejneńskie” kierowany jest do młodych ludzi z okolic Sejn w wieku licealnym. Uczestnicy poznają najważniejsze miejsca dziedzictwa kulturowego czterech miast polski Wrocławia, Gdańska, Warszawy i Lublina. Poznają muzea z bogactwem ich zasobów, zwiedzają nowoczesne, multimedialne wystawy, zabytki architektury z ich historią, odwiedzają teatry i sale koncertowe. Wszystko po to, żeby poszerzać wiedzę, doświadczać artystycznych doznań, rozwijać swą wrażliwość, by wyrastać na aktywnych odbiorców kultury i sztuki.

 

W dniach 1 - 3 października 2022 r. odbył się pierwszy wyjazd naszego Lektorium Sejneńskiego. Grupa młodzieży z liceów w Sejnach, Suwałkach i Augustowa w towarzystwie tutorów i opiekunów z Sejn i Krasnogrudy wyruszyła w podróż do Trójmiasta.

Pierwszego dnia naszej wyprawy odwiedziliśmy Muzeum Emigracji w Gdyni, gdzie wysłuchaliśmy opowieści o losach emigrantów, nadziejach, trudnościach, wyzwaniach i niebezpieczeństwach wiążących się ze zmianą miejsca zamieszkania, opowieści, które są szczególnie ważne dzisiaj.

Następnie udaliśmy się do Polska Filharmonia Bałtycka, żeby świętować Międzynarodowy Dzień Muzyki wsłuchując się w kompozycje Schuberta, Beethovena czy Mendelssohna  wykonywane na skrzypcach i fortepianie przez Alene Baevą i Vadyma Kholodenko. 

Drugi dzień naszej podróży to wizyta w Europejskie Centrum Solidarności  I  European Solidarity Centre na terenie Stoczni Gdańskiej, gdzie wsłuchiwaliśmy się w historię ruchu, który doprowadził do przemian ustrojowych w Polsce opowiedzianą z wielu stron i perspektyw poprzez nowoczesną wystawę.

Po zwiedzaniu ECS mieliśmy niezwykłe szczęście spotkać się z Pawłem Huelle, który opowiedział nam o Gdańsku - mieście złożonej i częstokroć trudnej pamięci, które jest głównym bohaterem jego opowiadań.

Wieczór zwieńczyła premiera opery Król Roger autorstwa Karola Szymanowskiego w adaptacji przygotowanej przez zespół Opera Bałtycka w Gdańsku. 

Ostatni dzień naszego pobytu rozpoczęliśmy od wizyty w Gdański Teatr Szekspirowski/The Gdansk Shakespeare Theatre. Zwiedziliśmy ten wyjątkowy budynek, inspirowany dawnym teatrem elżbietańskim, który jako jedyny na świecie posiada otwierany dach, a jego wnętrze, choć nowoczesne, przenosi widzów do czasów Szekspira. 

Przed nami kolejne wyprawy, a wcześniej spotkania w Dwór Miłosza w Krasnogrudzie - Międzynarodowe Centrum Dialogu, podczas których będziemy się do nich przygotowywać.

Kultura, muzyka, sztuka, literatura, historia…

Pierwszy wyjazd do Gdańska w ramach projektu Lektorium Sejneńskie zorganizowany przez Fundację Pogranicze spędziliśmy pogłębiając wiedzę na tematy solidarności i emigracji. Poznawaliśmy siebie, dyskutowaliśmy, słuchaliśmy, kontemplowaliśmy sztukę, zwiedzając muzea czy przysłuchując się operze bałtyckiej. Spotkanie z niezwykłym pisarzem Pawłem Huelle zainspirowało nas do odkrywania przeszłości i wgłębienia się w jeszcze inne lektury autora. Spędziliśmy czas wśród inspirujących ludzi, kształcąc się i ucząc poprzez podróże.


Z grupą Lektorium Sejneńskiego już zaraz wyruszamy w podróż do Wrocławia!

Za nami wspólny weekend w Krasnogrudzie, podczas którego przygotowywaliśmy się do wyjazdu, rozmawiając o postaciach, wydarzeniach, wątkach i ścieżkach czekających na nas w mieście.

Naszą weekendową pracę rozpoczęliśmy jeszcze w Sejnach, spotkaniem w Białej Synagodze, gdzie artystka sztuk wizualnych, Małgorzata Dmitruk opowiadała o rzemieślniczym warsztacie litografii i  swoim mistrzu Dmitriju Vasil’eviču Malatkovym, o którym stworzyła, wraz z filmowcem Waldemarem Jandą, drugim gościem spotkania, obraz filmowy, opowieść prosto z jego mińskiej pracowni.

W Krasnogrudzie czekał na nas Staszek Czyżewski i jego lekcja o Bachu, wprowadzenie do koncertu, jaki czeka na nas w Narodowym Forum Muzyki. Gdy już kompozytor zajął miejsce na historycznej linii czasu, gdy zrozumieliśmy tło epoki i zmapowaliśmy to, co Bacha poprzedza, przyszedł czas na słynna fugę. Czytaliśmy i rozpracowywaliśmy tę formę z różnych stron, słuchaliśmy z zamkniętymi oczami albo śledziliśmy kafelki i kropki na zapisach graficznych, szukaliśmy tematów i liczyliśmy te znalezione albo porównywaliśmy różne wykonania Bacha i wybieraliśmy nam najbliższe. Piątkowy wieczór kończyliśmy późnym wieczorem, oglądając ,,Wszystkie poranki świata”, francuski film o klasycznej relacji mistrza z uczniem - w tym wypadku muzyków viola de gamba.

Sobotni poranek w Krasnogrudzie zaczynaliśmy od opowieści Piotrka Myszczyńskiego o powojennym Wrocławiu, o akcjach przesiedleńczych, Polakach, którzy trafiali do niemieckich domów, o Niemcach, którzy wciąż w tych domach mieszkali i o wspólnotowej więzi, jaka łączyła rodziny dzielące doświadczenie przesiedlenia. Rozmawialiśmy też o budowanym wtedy micie odzyskanego miasta i rzeczywistych obrazach z tego czasu, obrazach rejonu w ruinie administracyjnej, czyli polskim ,,Dzikim Zachodzie”, miejscu o najwyższym wskaźniku przestępczości.

Po południu czekała na nas historia Radia Wolna Europa i roli emigracji w powojennym eterze prowadzona przez Piotrka Szroedera.  Zaczęliśmy od prehistorii rozgłośni i od postaci współtworzących jej program ideowy przez długie dekady. Wyobrażaliśmy sobie tło informacyjne, w jakim nadawało Radio, zasłony, zagłuszenia, zniekształcenia i cenzury, które dochodzące z Monachium audycje musiały pokonywać. W końcu rozmawialiśmy też o samym radiu, o tym, czy jest jeszcze dzisiaj dla nas ważne i nośne, a także o tym, jak otwierało wyobraźnię i eksperyment w drugiej połowie poprzedniego tysiąclecia. 

Sobotni cykl rozmów zamykała opowieść Agaty Wasilewskiej o Władysławie Bartoszewskim i ,,Żegocie”. Historyczny wstęp i zarys sylwetki Bartoszewskiego doprowadził nas do roku 1968, do rozmowy o przymusowej emigracji ludności żydowskiej i o wielkiej nieobecności jej głosów. Wspólnie myśleliśmy o emocjach ludzi wygnanych z kraju, w którym są zakorzenieni, o losie rzuconych w świat i niechcianych. 

Wspólny weekend pracy w Krasnogrudzie kończyliśmy, pracując już w małych grupach nad naszymi dziennikami podróży. Podczas podróży każda z grup dzienniki zapełni w inny sposób. Przed nami Wrocław, już za chwilę, bo wyjeżdżamy w czwartek (27.10)!


27.10.2022 r. młodzież z Lektorium Sejneńskiego odwiedziła Wrocław. 

Pierwszy dzień poświęciliśmy na podróż, która nie należała do najkrótszych. Cały program rozpoczęliśmy w piątek wcześnie rano, gdzie w przestrzeniach Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu czekał na nas Łukasz Krzyszczuk. Na własne oczy mogliśmy zobaczyć wspaniałą kolekcję manuskryptów i inkunabułów żydowskich zgromadzoną przez włoskiego bibliofila Leona Vita Saravala oraz posłuchać historii nie tylko o tych arcy starych księgach, lecz również o dziedzictwie kulturowym, technikach iluminacji, pisania czy wyrabiania papieru.

Kolejnym punktem naszej ścieżki była Dzielnica Czterech Wyznań na wrocławskim Starym Mieście. Spacer rozpoczęliśmy od późnobarokowego kościoła ewangelickiego Opatrzności Bożej, z którego przeszliśmy do Synagoga pod Białym Bocianem, a następnie odwiedziliśmy rzymskokatolicki kościół pod wezwaniem św. Antoniego z Padwy oraz prawosławny kościół Soboru Narodzenia Najświętszej Bogurodzicy. W każdej ze świątyń byliśmy goszczeni piękną opowieścią.

Druga część dnia należała do teatru. Po obiedzie spotkaliśmy się z profesorem dr hab. Januszem Deglerem – historykiem literatury polskiej, literaturoznawcą i teatrologiem. Tematem wykładu profesora była archiwizacja dziedzictwa teatralnego oraz postać Witkacego. Spotkanie było dla nas uwerturą do wieczornego wyjścia do teatru na dramat “Szewcy” - autorstwa przybliżonego nam wcześniej przez profesora Stanisława Ignacego Witkiewicza.

Drugi dzień naszej podróży rozpoczął się od wizyty w Muzeum Pana Tadeusza, gdzie zwiedzaliśmy trzy wystawy. Pierwsza poświęcona była Tadeuszowi Różewiczowi, druga, Misja: Polska, opowiadała o romantycznej idei wolności przeniesionej w realia II wojny światowej i czasów powojennych, na przykładzie życiorysów Jana Nowaka – Jeziorańskiego i Władysława Bartoszewskiego. Trzecia wystawa natomiast odkryła przed nami rękopis jednego z najważniejszych dzieł polskiej kultury - "Pana Tadeusza".

Po wizycie w muzeum mieliśmy wielkie szczęście spotkać się z Robertem Losiakiem, muzykologiem i współtwórcą uniwersyteckiej Pracowni Badań Pejzażu Dźwiękowego w Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Dzieląc się z nami nagraniami starych dzwonów wrocławskich oraz nagraniami charakterystycznych miejsc Wrocławia, opowiadał czym jest pejzaż dźwiękowy miasta i jak możemy go badać.

Wieczór zwieńczył koncert  “Drogi do klasycyzmu” grany przez NFM Orkiestra Leopoldinum pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka w Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego. Słuchaliśmy między innymi utworów Jana Sebastiana Bacha (w tym również pięknego Contrapunctus I ze słynnego zbioru ,,Kunst der Fuge”) oraz koncertu klarnetowego A-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Ostatni dzień naszego pobytu był pożegnaniem z Wrocławiem, odwiedziliśmy Ostrów Tumski – najstarszą zabytkową część miasta, gdzie podziwialiśmy wnętrze Archikatedry św. Jana Chrzciciela.

Przed nami jeszcze kolejne podróże, poprzedzone wcześniej spotkaniami w Dwór Miłosza w Krasnogrudzie - Międzynarodowe Centrum Dialogu, podczas których będziemy się do nich przygotowywać. 


 

Print Download