Rok szkolny 2021/2022 to wyjątkowy czas w historii naszej szkoły - świętuje ona bowiem Jubileusz 30-lecia swojego istnienia, który chcemy uczcić wieloma projektami i akcjami.
Spotkanie z Absolwentami. Pan Wojciech Pająk i Pan Kamil Sznel wspominali swoje licealne lata, opowiadali o własnej ścieżce zawodowej, i oczywiście, jak przystało na samorządowców, zachęcali do związania dorosłego życia z Suwałkami. Organizatorzy spotkania: Malwina Kwiecień i Igor Przybylak
Miło jest nam poinformować, że nasza szkoła drużynowo zajęła wśród dziewcząt I miejsce, natomiast chłopcy II w Teście Coopera. Wynik bardzo cieszy, ponieważ w rywalizacji brało udział ok. 50 uczniów z każdej szkoły. W zawodach wystartowało 6 szkół. Warto przypomnieć, że Test Coopera to bieg ciągły. W czasie 12 minut sędziowie mierzą odległość, jaką pokona zawodnik. Opiekun młodzieży: Kamil Wiszniewski. Serdeczne gratulacje!
W dniu 27 marca 2022 r. odbył się finał XX Międzyszkolnego Konkursu Grafiki Komputerowej "Plamka '22". Uczestnicy wykonywali prace na temat: "Złota Polska Jesień". Lista finalistów "PLAMKA '22": I miejsce Julia Kruszyłowicz, II miejsce Nina Kuprewicz, III miejsce Hanna Modzelewska, IV miejsce Piotr Kacprzyk. Serdeczne gratulacje!
Miło jest nam poinformować, że Martyna Wasilewska i Igor Barmuta uzyskali jeden z najlepszych wyników w Polsce w procesie rekrutacyjnym do XXVIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Tym samym 1 czerwca 2022 będą reprezentować społeczność III LO w Suwałkach na posiedzeniu XXVIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży w Warszawie. Opiekun młodzieży: Konrad Wiśniewski
Uczniowie naszej szkoły, już po raz trzeci, uczestniczyli w ogólnopolskim programie "Szkoła Kompetencji Przyszłości " - Zwolnieni z Teorii. Jest to praktyczna olimpiada, oparta na Metodzie Prawdziwych Projektów, autorskiej adaptacji na polskie warunki, metody stworzonej na Harvardzie, tzw. The field method. Zadaniem uczniów jest działanie w zespole - zaplanowanie oraz wdrażanie własnego projektu społecznego. Opiekun młodzieży: Krystyna Słowicka
Miło jest nam poinformować, że uczniowie klas 1A i 2A ukończyli kurs "PCAP: Programming Essentials In Python" w ramach Cisco Networking Academy i otrzymali Certyfikat potwierdzający opanowanie umiejętności w zakresie programowania w języku Python. Instruktor akademii:Joanna Domuracka. Serdeczne gratulacje!
Uczniowie naszej szkoły biorą udział w międzynarodowym projekcie "FROM GAME TO STEM" w ramach programu Erasmus+ KA2. Projekt realizuje pogłębienie wiedzy z przedmiotów ścisłych i podniesienie umiejętności językowych. W trakcie projektu nasi uczniowie i nauczyciele biorą udział w przedsięwzięciach z takich przedmiotów jak: biologia, chemia, matematyka, fizyka, geografia, informatyka. Projekt jest realizowany we współpracy ze szkołami z Serbii, Hiszpanii, Turcji i Bułgarii. Koordynator projektu: Marcin Hościłowicz
6 czerwca 2022 r. uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w rajdzie rowerowym "III LO WIGRY TOUR" Przejechali trasę wokół jeziora Wigry - około 50km. Opiekunowie młodzieży: Jacek Kwiecień, Wojciech Makowski, Adam Kozłowski.

 

Projekt "CLICK AND CLIL"

Sprawozdanie z wyjazdu na Maltę

W dniach 27.01.2020 - 07.02.2020 odbyłam składające się z 2 części szkolenie  "CLIL Methodology and ICT Tools for Teachers working with CLIL" na Malcie w miejscowości St. Julian's w szkole ETI. W czasie 2 tygodni miałam zajęcia stanowiące połączenie 2 kursów jednotygodniowych. Pierwszy to metodyka praktyczna dla nauczycieli pracujących z CLIL (metoda zintegrowanej nauki języka). Kurs, dzięki któremu zostałam zapoznana z zasadami obowiązującymi w trakcie pracy przy użyciu metody zintegrowanej nauki języka. Dowiedziałam się, że w większości szkół nauczyciele mają tendencję do tego, aby wyłożyć daną wiedzą, następnie sprawdzić, czy uczniowie ją zapamiętali, a wreszcie zastosować zagadnienie w praktyce. Zapominamy, że aby osiągnąć sukces należy jeszcze wszystko przeanalizować, dokonać ewaluacji i dopiero potem pozwolić tworzyć coś nowego. W czasie kursu analizowaliśmy techniki nauczania CLIL, w tym praktyczne sposoby włączania CLIL w nauczanie. Zapoznałam się z zasadą 5 Cs, zasadami i sposobami udzielania uczniom wskazówek, multimodalnością, oceną i pomocami dydaktycznymi w CLIL. Drugą część kursu stanowiło wykorzystanie technologii informacyjnej przez nauczycieli pracujących z CLIL. Tym razem mogłam się przyjrzeć praktycznym sposobom włączenia technologii w nauczanie. Zapoznałam się z różnymi narzędziami ICT, które z całą pewnością wykorzystam w celu ułatwienia pracy i wsparcia nauczania poprzez CLIL.

W pierwszym tygodniu w moim szkoleniu uczestniczyły 4 osoby: 3 Polki i jeden Francuz, natomiast w drugim tygodniu było już 8 osób: 3 Polki, jeden Francuz i 4 osoby z Holandii (przy czym jedna z osób pochodziła z Niemiec, druga zaś z Wielkiej Brytanii). Szkolenie niezwykle inspirujące do działania i mobilizujące do tego, aby krytycznie przyjrzeć się swojemu podejściu do nauczania. Zarówno część metodyczna, jak i ta z wykorzystaniem nowoczesnych technik informacyjnych dają nowe spojrzenie na nauczanie i uczenie się. Poza tym codzienne relacje z nauczycielami z różnych stron Europy pozwalają na wymianę doświadczeń i zdobycie wiedzy na temat pracy w szkole w innych krajach. 

Jestem przekonana, że wyżej opisane doświadczenie powinno znaleźć się w "pakiecie" obowiązkowych działań każdego nauczyciela, zwłaszcza nauczyciela języków obcych. Jeśli chodzi o mój pobyt i dotarcie do celu podróży, to na Maltę poleciałam z Warszawy liniami lotniczymi WizzAir o 6.00 rano 25.01.2020, natomiast wróciłam z Malty 08.02.2020 o godz. 13.00. Byłam zakwaterowana w pokoju przynależnym do szkoły i mieszczącym się na jej terenie (ESE/ETI Inhouse Residence). Jest to niezwykle wygodna opcja: nie tylko blisko na zajęcia, ale również ciekawie usytuowane miejsce. 

 

Jolanta Rogucka - nauczyciel języka angielskiego i rosyjskiego