Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych Dyrekcja Szkoły składa wszystkim uczniom i ich rodzinom, radzie pedagogocznej oraz pracownikom szkoły życzenia pełne radości i nadziei. Niech Wielkanoc przyniesie Wam nowe siły, motywację i zapał do dalszych działań.
Dnia 22 marca 2024 r. (piątek) w naszej szkole, odbyły się Dni Otwarte III LO. DZIĘKUJEMY ZA ODWIEDZINY!
Nasze siatkarki z pasmem zwycięstw w II lidze Licealiady Województwa Podlaskiego w piłce siatkowej. W rozegranym 7 marca 2024 r. kolejnym turnieju pokonały 2:1 zespół z Bielska Podlaskiego i 2:0 zespół z Hajnówki. Kolejny turniej zostanie rozegrany u nas - w III LO.
15 marca 2024 r. odbyła się kolejna edycja Turnieju Anglojęzycznego dla Szkół Podstawowych "Prime Mary". Uczniowie 11 szkół z Suwałk i regionu rywalizowali, zarówno indywidualnie jak i drużynowo, sprawdzając wiedzę i umiejętności podczas wykonywania różnych zadań.
W minioną sobotę, czyli 9 marca 2024 r., odbyła się nietypowa wycieczka na Litwę. Dlaczego nietypowa? Ponieważ organizowana była dla uczniów naszej szkoły, ale dołączyli także uczniowie innych szkół ponadpodstawowych z Suwałk, a także pięcioro młodych ludzi ze Szkoły Podstawowej w Wiżajnach. Wśród wycieczkowiczów znaleźli się również studenci filologii z PUZ zlokalizowanej w naszym mieście, rodzice, nauczyciele, znajomi i przyjaciele.
Miło jest nam poinformować, że Patryk Barszczewski 2c, Julia Kruszyłowicz 2c, Oskar Żuryński 2a wzięli udział w warsztatach filmowych Fundacji Bardzo Dziki Wschód.
INFORMATOR: POMOC PSYCHOLOGICZNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Wszystkich miłośników wykorzystania technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej zapraszamy do wzięcia udziału w XXII Międzyszkolnym Konkursie Grafiki Komputerowej "PLAMKA '24". Regulamin Konkursu
Rozpoczynamy realizację Szkolnego Budżetu Obywatelskiego CUMULUS, którego celem jest rozwijanie i promowanie samorządności uczniowskiej i szkolnej demokracji. Projekty w ramach SBO CUMULUS finansowane będą z budżetu miasta
W poniedziałek (18 marca 2024) o 10:20 zapraszamy WSZYSTKIE klasy na salę gimnastyczną, w celu zrobienia zdjęć z kolorowych skarpetek, aby okazać solidarność z osobami z Zespołem Downa.
"Wiersz to zaproszenie do rozmowy" - do dyskusji z poetami i szukania odpowiedzi w poezji zachęcał nas prof. Piotr Śliwiński z UAM w Poznaniu, tym razem na przykładzie utworów Zbigniewa Herberta.

Projekt "CLICK AND CLIL"

Sprawozdanie z udziału w projekcie Erasmus+ (Mobilność kadry nauczycielskiej) na Cyprze (Nikozja) w dniach 4.03.2019 – 9.03.2019.

W dniach 4.03.2019 – 9.03.2019 uczestniczyłam w kursie „Internet Security: Think before you click”. Kurs był zorganizowany przez Emphasys Centre: Private Institute, VET in ICT and Research Centre i odbywał się w siedzibie tej organizacji w Nikozji, stolicy Cypru. Kurs obejmował 36 godzin wykładów (6 dni) w języku angielskim i zajęcia fakultatywne, tzw. cultural events. Było nas tylko 9 uczestników, z czego tylko ja jedna z Polski, dwie osoby z Chorwacji i 6 osób z Niemiec. Osoby z Niemiec były w większości pochodzenia spoza tego kraju. Tylko  jedna była rodowitą Niemką z Berlina, a reszta z Pakistanu, z Indii, z Azerbejdżanu i jeden rodem z USA. Wszyscy uczestnicy poza mną byli poniżej 30 roku życia. Najstarszy był prowadzący kurs, 42 lata. Nawet osoby z biura były poniżej lub około 30 – tki. 

 

Galeria zdjęć: "Internet Security: Think before you click”

Celem kursu było zdobycie wiadomości, wzmocnienie umiejętności w następujących dziedzinach:

• Podstawowe pojęcia bezpieczeństwa w Internecie.

• Inżynieria społeczna

• Bezpieczne przeglądanie

• Bezpieczeństwo mediów społecznościowych

• Bezpieczeństwo cybernetyczne

• Cyberprzemoc

 

Część tematów była mi znana, jako nauczycielce informatyki, ale znacznie zgłębiłam niektóre tamaty i dowiedziałam się nowych rzeczy. 

Prowadzący Nicos zaczął od tekstu, że jeśli chcesz być bezpieczny w Internecie to „don’t use the Internet”. Wniosek - nie ma gwarancji bezpiecznego korzystania z sieci. Programy antywirusowe, firewalle są pomocne, ale nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Trzeba bardzo uważać, gdy się klika w hiperłącza, bo można stracić i pieniądze i dane i poczucie bezpieczeństwa. Nie ma hasła, którego nie można złamać, jest to tylko kwestia czasu. Pokazano nam od czego zależy czas potrzebny na złamanie hasła i w związku z tym, jak stworzyć hasło, którego złamanie zajmie wieki. Czas złamania hasła zależy od liczby możliwych kombinacji znaków w nim użytych. 

Liczba możliwych kombinacji znaków:

(Typ hasła) ^ (Długość hasła)

Typ hasła to liczba możliwych znaków, np. użycie tylko małych liter to typ 26, bo tyle jest małych liter w alfabecie (nie liczymy polskich znaków diakrytycznych). Użycie dodatkowo dużych liter to kolejne 26, użycie znaków specjalnych to kolejne 26 i użycie cyfr to kolejne 10. Użycie małych, dużych liter, cyfr i znaków specjalnych  daje typ hasła 26+26+26+10 = 88,  to podniesione do potęgi np. 8, przy długości hasła składającej się z 8 znaków daje mnóstwo możliwości. Zwiększenie długości takiego hasła o 1 znak zwiększa potęgowanie z 8 na 9, a to daje dużo większą liczbę możliwych kombinacji i wydłuża czas złamania hasła o kilkaset lat. Im dłuższe hasło tym lepiej, koniecznie trzeba używać różnych kombinacji znaków i zmieniać hasło co pół roku. 

Wzmocniłam moje umiejętności tworzenia haseł, bycia uważną przy korzystaniu z mediów społecznościowych, przy korzystaniu z poczty mailowej, zabezpieczaniu swoich danych. Dodatkowo poprawiłam swoje umiejętności komunikacji w języku angielskim.

Miałam okazję wykazać się przedsiębiorczością, bo zarówno podróż, jak i hotel oraz wszelkie działania logistyczne należały do mnie.

Zdobyte wiadomości i umiejętności niewątpliwie przyczyniły się do wzrostu moich kompetencji zawodowych, co wykorzystam na lekcjach informatyki, aby lepiej nauczać tego przedmiotu. Taka wiedza przyda się każdemu, z przyjemnością podzielę się nią z wszystkimi znajomymi.

Podczas pobytu w Nikozji miałam okazję zwiedzać miasto, wzięłam udział w wycieczce rowerowej, wycieczce do winiarni, dodatkowo odwiedziłam turecką część miasta. Spróbowałam też wyśmienitej kuchni cypryjskiej i zawarłam nowe znajomości. Moje umiejętności komunikacji w języku angielskim także znacząco wzrosły. 

 

Renata Burzyńska  - nauczyciel fizyki i informatyki