Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych Dyrekcja Szkoły składa wszystkim uczniom i ich rodzinom, radzie pedagogocznej oraz pracownikom szkoły życzenia pełne radości i nadziei. Niech Wielkanoc przyniesie Wam nowe siły, motywację i zapał do dalszych działań.
Dnia 22 marca 2024 r. (piątek) w naszej szkole, odbyły się Dni Otwarte III LO. DZIĘKUJEMY ZA ODWIEDZINY!
Nasze siatkarki z pasmem zwycięstw w II lidze Licealiady Województwa Podlaskiego w piłce siatkowej. W rozegranym 7 marca 2024 r. kolejnym turnieju pokonały 2:1 zespół z Bielska Podlaskiego i 2:0 zespół z Hajnówki. Kolejny turniej zostanie rozegrany u nas - w III LO.
15 marca 2024 r. odbyła się kolejna edycja Turnieju Anglojęzycznego dla Szkół Podstawowych "Prime Mary". Uczniowie 11 szkół z Suwałk i regionu rywalizowali, zarówno indywidualnie jak i drużynowo, sprawdzając wiedzę i umiejętności podczas wykonywania różnych zadań.
W minioną sobotę, czyli 9 marca 2024 r., odbyła się nietypowa wycieczka na Litwę. Dlaczego nietypowa? Ponieważ organizowana była dla uczniów naszej szkoły, ale dołączyli także uczniowie innych szkół ponadpodstawowych z Suwałk, a także pięcioro młodych ludzi ze Szkoły Podstawowej w Wiżajnach. Wśród wycieczkowiczów znaleźli się również studenci filologii z PUZ zlokalizowanej w naszym mieście, rodzice, nauczyciele, znajomi i przyjaciele.
Miło jest nam poinformować, że Patryk Barszczewski 2c, Julia Kruszyłowicz 2c, Oskar Żuryński 2a wzięli udział w warsztatach filmowych Fundacji Bardzo Dziki Wschód.
INFORMATOR: POMOC PSYCHOLOGICZNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Wszystkich miłośników wykorzystania technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej zapraszamy do wzięcia udziału w XXII Międzyszkolnym Konkursie Grafiki Komputerowej "PLAMKA '24". Regulamin Konkursu
Rozpoczynamy realizację Szkolnego Budżetu Obywatelskiego CUMULUS, którego celem jest rozwijanie i promowanie samorządności uczniowskiej i szkolnej demokracji. Projekty w ramach SBO CUMULUS finansowane będą z budżetu miasta
W poniedziałek (18 marca 2024) o 10:20 zapraszamy WSZYSTKIE klasy na salę gimnastyczną, w celu zrobienia zdjęć z kolorowych skarpetek, aby okazać solidarność z osobami z Zespołem Downa.
"Wiersz to zaproszenie do rozmowy" - do dyskusji z poetami i szukania odpowiedzi w poezji zachęcał nas prof. Piotr Śliwiński z UAM w Poznaniu, tym razem na przykładzie utworów Zbigniewa Herberta.
Kontakt ze społecznością romską z naszego miasta próbowaliśmy nawiązać za pośrednictwem Parafialnej Podstawowej Szkoły Polsko-Romskiej w Suwałkach. Niestety nie doszło do bezpośredniej rozmowy z przedstawicielami tej mniejszości. Podczas naszego pobytu w szkole (18.10.2013) p. dyrektor Małgorzata Osewska zaznajomiła nas z problemami w edukacji dzieci romskich. Natomiast zaproszona do naszej szkoły (24.10.2013). p. Jadwiga Milewska ze Stowarzyszenia Integracja wprowadziła nas w romski świat, objaśniała pochodzenie stereotypów dotyczących tej społeczności, próbowała przybliżyć nam romską mentalność i jej uwarunkowania – liczne pytania świadczyły o tym, że ciekawi nas wszystko. Przez dwie godziny byliśmy w romskim świecie.

Oto informacje, które zanotowaliśmy po spotkaniu:

- Romowie - grupa etniczna pochodzenia indyjskiego, której członkowie tworzą diasporę zamieszkującą większość państw świata.
- Romowie przestrzegają kodeksu postępowania: Romanipenu
- Grupę Romów mieszkających w Polsce nazywa się Polska Roma.
- Są najliczniejszą mniejszością etniczną w Europie.
- Romowie unikają sądów w sporach między sobą. W takim przypadku zwracają się do Szero Roma, który rozwiązuje ich konflikt.
- Romowie mają duży szacunek dla osób starszych. Nie mogą im przerywać w trakcie rozmowy, całują w rękę. Starsi mają ogromny autorytet, znają romską tradycję.
- Najprawdopodobniej pierwotną ojczyzną Romów są Indie
- Romowie przyjmują religię państwa, w którym mieszkają, w Polsce są katolikami. Ich wiara nie wynika z duchowych potrzeb, nie przestrzegają Dekalogu. Pragną pod tym względem nie wyróżniać się w społeczeństwie.
- Karą za złamanie jakiejkolwiek z cygańskich zasad jest skalanie, czyli wykluczenie ze środowiska cygańskiego na pewien okres lub dożywotnio.
- 90% Romów ukończyło swoją edukację na szkole podstawowej.
- Jankaro to najbardziej poważany Rom, który rozstrzyga spory w środowisku cygańskim.
- Romowie mają oficialnie polskie imiona, natomiast w domu zwracają się do siebie w swoich romskich imionach.
- Jedną z takich głównych zasad jest to, ze ani Rom nie może poślubić Polki, ani Romka nie może wyjść za Polaka.
- Romowie uważają kobietę za istotę nieczystą.
- Stałe skalanie może nakładać tylko Szero Roma , jest głową i królem Cyganów.
- Romowie nie mogą wykonywać takich zawodów jak np. lekarz, pielęgniarka, położna, strażnik.
- Romowie po setkach lat koczowniczego trybu życia, zostali zmuszeni do osiedlenia.
- Romowie zamieszkujący południową część Polski zwani są Bergitka Roma. Mieszkają głównie w województwach podkarpackim, małopolskim, śląskim. Grupa ta stosunkowo wcześnie przeszła na osiadły tryb życia (XVIII wiek).
- Obecnie większość Romów jest dwujęzyczna. Porozumiewają się za pomocą języka romani , jak także mową kraju w którym się aktualnie znajdują.
- Ogromna ilość Romów jest analfabetami.
- Romowie bardzo często utrzymują się z zasiłków socjalnych.
- Jeżeli rodzice panny młodej nie zgadzają się na zamążpójście wtedy to przyszły mąż porywa swoją wybrankę.
- W związku, z wierzeniami cyganów, kobiety nie mają możliwości ukazywania nagiego ciała (nawet kolan). Dawniej kobiety nosiły również chusty na głowach, lecz z biegiem czasu zatarło się to.
- Dzieci traktowane są inaczej, między innymi dlatego mogą uczęszczać na zajęcia wychowania fizycznego.
- Mężczyźni nie noszą obcisłych spodni, uważane jest to za niestosowne. Zazwyczaj noszą obszerne ubrania, nie przylegające do ciał. - Widoczne jest także zróżnicowanie w hierarchii rodzinnej. To niezaprzeczalnie mężczyzna jest głową rodziny. Jeszcze jednym faktem jest sprawa małżeństwa . Cyganie raczej stronią od zawierania kościelnego lub cywilnego związku małżeńskiego.
- Lojalność jest ich najważniejsza wartością.
- Cyganie trzymają się w skupiskach, które bardzo krytycznie patrzą na odstępstwa od romanipenu.

Uczestnicy projektu z klasy III E

Fotorelacja

Dialog międzykulturowy