Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych Dyrekcja Szkoły składa wszystkim uczniom i ich rodzinom, radzie pedagogocznej oraz pracownikom szkoły życzenia pełne radości i nadziei. Niech Wielkanoc przyniesie Wam nowe siły, motywację i zapał do dalszych działań.
Dnia 22 marca 2024 r. (piątek) w naszej szkole, odbyły się Dni Otwarte III LO. DZIĘKUJEMY ZA ODWIEDZINY!
Nasze siatkarki z pasmem zwycięstw w II lidze Licealiady Województwa Podlaskiego w piłce siatkowej. W rozegranym 7 marca 2024 r. kolejnym turnieju pokonały 2:1 zespół z Bielska Podlaskiego i 2:0 zespół z Hajnówki. Kolejny turniej zostanie rozegrany u nas - w III LO.
15 marca 2024 r. odbyła się kolejna edycja Turnieju Anglojęzycznego dla Szkół Podstawowych "Prime Mary". Uczniowie 11 szkół z Suwałk i regionu rywalizowali, zarówno indywidualnie jak i drużynowo, sprawdzając wiedzę i umiejętności podczas wykonywania różnych zadań.
W minioną sobotę, czyli 9 marca 2024 r., odbyła się nietypowa wycieczka na Litwę. Dlaczego nietypowa? Ponieważ organizowana była dla uczniów naszej szkoły, ale dołączyli także uczniowie innych szkół ponadpodstawowych z Suwałk, a także pięcioro młodych ludzi ze Szkoły Podstawowej w Wiżajnach. Wśród wycieczkowiczów znaleźli się również studenci filologii z PUZ zlokalizowanej w naszym mieście, rodzice, nauczyciele, znajomi i przyjaciele.
Miło jest nam poinformować, że Patryk Barszczewski 2c, Julia Kruszyłowicz 2c, Oskar Żuryński 2a wzięli udział w warsztatach filmowych Fundacji Bardzo Dziki Wschód.
INFORMATOR: POMOC PSYCHOLOGICZNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Wszystkich miłośników wykorzystania technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej zapraszamy do wzięcia udziału w XXII Międzyszkolnym Konkursie Grafiki Komputerowej "PLAMKA '24". Regulamin Konkursu
Rozpoczynamy realizację Szkolnego Budżetu Obywatelskiego CUMULUS, którego celem jest rozwijanie i promowanie samorządności uczniowskiej i szkolnej demokracji. Projekty w ramach SBO CUMULUS finansowane będą z budżetu miasta
W poniedziałek (18 marca 2024) o 10:20 zapraszamy WSZYSTKIE klasy na salę gimnastyczną, w celu zrobienia zdjęć z kolorowych skarpetek, aby okazać solidarność z osobami z Zespołem Downa.
"Wiersz to zaproszenie do rozmowy" - do dyskusji z poetami i szukania odpowiedzi w poezji zachęcał nas prof. Piotr Śliwiński z UAM w Poznaniu, tym razem na przykładzie utworów Zbigniewa Herberta.

 

CLIL stands for Content and Language Integrated Learning. It refers to teaching subjects such as science, history, and geography to students through a foreign language. This can be by the English teacher using cross-curricular content or the subject teacher using English as the language of instruction. Both methods result in the simultaneous learning of content and English. The term CLIL was coined by David Marsh, University of Jyväskylä, Finland in 1994. He said that  "CLIL refers to situations where subjects, or parts of subjects, are taught through a foreign language with dual-focused aims, namely the learning of content and the simultaneous learning of a foreign language." 

There are two bilingual classes in our school. One is a biotechnological class and the other is a linguistic class. Teachers of history and geography teach classes in English. Instead of studying Geography or History in the national language, pupils do it in the English language. The pupils learn the same subject concepts and skills but increase contact time with the foreign language - a crucial consideration in the improvement of educational attainment levels. CLIL can improve language and subject teaching at the same time. 

The goals of bilingual education:

- implementing the core curriculum of general education in high school and providing students with the development of intellectual and language opportunities,

- achieving the level of free use of a foreign language and mastering the language database in the area of ​​specialized vocabulary in the field of subjects being taught,

- using language as a tool to acquire general knowledge and other subjects,

- preparing students for further education to study in Poland and abroad.

 

Ways of implementing bilingual teaching:

- learning English for 6 hours a week divided into groups,

- use of multimedia language rooms,

- supporting students in the individual learning process,

- getting acquainted with the literature, culture, and history of English-speaking countries,

- introducing program content from selected subjects: history and geography in Polish and English,

- implementation of educational projects in the English language,

- organization of academic trips to universities with linguistic profile,

- taking part in E-twinning, Erasmus projects,

- organization of educational trips to Great Britain,

- correspondence with students from other countries in English,

- taking part in events promoting the language and culture of English-speaking countries:

  English language competitions at the inter-school level, the European Day of Foreign Languages, the English Language Song Competition.