Wystawa Juliusza i Wojciecha Kossaków w Muzeum Okręgowym w Suwałkach. Ponad 60 obrazów Juliusza i Wojciecha Kossaków mogliśmy oglądać w Muzeum Okręgowym w Suwałkach na wystawie pt. „Juliusz Kossak 1824–1899. Wojciech Kossak 1856–1942”. Z wystawą, która była prezentowana wcześniej w Rapperswil w Szwajcarii oraz w Paryżu, mogły się zapoznać wszystkie klasy pierwsze w ramach przedmiotu "Wiedza o kulturze".
W poszukiwaniu wpływów meksykańskiej malarki, Fridy Kahlo, na współczesną kulturę i sztukę, klasa IIID i IID odwiedziły wystawę w Suwalskim Ośrodku Kultury "Frida Kahlo - Przenikanie". Opiekun młodzieży: Justyna Oberman
Miło jest nam poinformować, że nowym przewodniczącym Młodzieżowej Rady Miasta Suwałki został Jakub Amelian, uczeń naszej szkoły. SERDECZNIE GRATULUJEMY!
Strona www.suwalkinaszapasja.cba.pl została stworzona dla pasjonatów historii Suwałk. Funkcjonuje jako dodatek do strony Zespołu Szkół nr 1 w Suwałkach. W założeniu jest platformą dla uczniów, którzy interesują się przeszłością regionu.
Wszystkich uczniów naszej szkoły zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym "Suwalszczyzna okiem obiektywu" w kategorii krajobraz "Szlak czerwony im. Alfreda Lityńskiego w Wigierskim Parku Narodowym".
Pogotowie Maturalne 2019 to już siódma edycja akcji PWSZ w Suwałkach. Organizujemy kursy skierowane do uczniów szkół ponadgimnazjalnych (30 godzin z poszczególnych przedmiotów), które rozpoczynają się w drugim tygodniu ferii. W ubiegłym roku z Pogotowia Maturalnego skorzystało ok 300 uczniów.
16 października rozpoczęła się realizacja Projektu IPN "Łączka i inne miejsca poszukiwań". W projekcie biorą udział: Julia Lewoc 1e, Izabela Walicka i Natalia Romaś z 1f, Maria Mazurkiewicz 1c, Izabela Borkowska 2a, Wiktoria Wiśniewska 2e. Projekt poświęcony jest poszukiwaniom nieznanych miejsc pochówku ofiar reżimów totalitarnych. Uczestnicy poznają rolę poszczególnych dziedzin nauki (m.in. archeologia, antropologia, genetyka) w programie poszukiwań i identyfikacji, poprzez losy jednostek zdobędą wiedzę o historii najnowszej, będą się uczyć poszanowania dla życia ludzkiego oraz odpowiedzialności za swoje czyny i decyzje. Finał będzie okazją do zaprezentowania swoich refleksji w postaci krótkich etiud filmowych, których tematyka będzie nawiązywała do projektu.
Zapraszamy do wzięcia udziału w XVII edycji Konkursu Grafiki Komputerowej "Plamka '19". ETAP PIERWSZY polega na dostarczeniu lub przesłaniu przez uczestnika do dnia 11 marca 2019 r. pracy na temat: - " Wśród gwiazd". Organizatorem konkursu jest Szkolny Zespół Informatyków.
Nasza nowa przestrzeń do kreowania pomysłów, rozwijania zainteresowań uczniów.
Realizujemy projekt szkolny z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę pt. „Miejsca pamięci o bohaterach Niepodległej w przestrzeni mojego miasta”. Uczniowie gromadzą i opracowują informacje na temat miejsc pamięci w Suwałkach, wyszczególnionych w „Kartach obiektów pamięci w Suwałkach”

 

 

A short description of the innovative pedagogical programme:

The innovation is based on introducing an additional educational offer for the youth interested in the humanities in cooperation with academic centres , as well as with scientific and artistic institutions.

The offer directed at those young people would be planned in advance, year-long, interdisciplinary and organized into two modules.

1. The Polish journey towards democracy, the achievements of the 25 years of freedom, and the current threats to democracy and world peace.

  • classes: “Secrets of Institute of National Rememberancearchives”, preceded by some information on what the Institute of National Rememberance is;

  • lecture: “As the December dawn broke… - martial law in Poland”; Everyday Life in the Polish People’s Republic;

  • lecture: “At Noon” – the election on the 4th of June1989;

  • the winter break with IPN, lectures and workshops on the political, economic, and social transformation in Poland after 1989. The problem of basing a civic society on “homo sovieticus”;

  • lectures by scholars from the Institute of History and Political Sciences of the Bialystok University on the current threats to democracy and peace. Is Poland safe? How does one work for common safety?

2. Meeting theatre and literature

  • drama workshops, meetings every two weeks, classes on the culture of the spoken word

  • workshops on self-presentation, stress management, public speaking – the winter break;

  • screenwriting and drama workshops in cooperation with an instructor of the Suwalki Cultural Centre;

  • workshops and lectures in the International Dialogue Centre in Krasnogruda;

  • a bilingual version of a William Shakespeare play (in English and Polish) performed to the school audience and invited guests in April of 2015;

  • literary inspiration – a project on the Literary Nobel Prize (workshops on book reviews, preparing an exhibition of posters promoting the prize-winning books, presenting the results of the workshop to the whole high-school community;

A trip to Gdansk will conclude the programme. A trip around the European Solidarity Centre and the viewing of a play in the Gdansk Shakespearean Theatre are scheduled.

What is innovative about the programme?

The project is innovative in the sense that it allows for:

1/ a skilful correlation of the content, which matches the curriculum, in an interdisciplinary setting;

2/ broadening the educational horizons of the youth in terms of the humanities through classes in cooperation with scholarly and cultural environments.

Expected outcome (the benefits of instantiating the innovative pedagogical programme):

For the youth:

1/ the expanding the knowledge and skills in subjects taught at an advanced level;

2/ gaining the skill of benefiting from academic activities;

3/ raising awareness on making premature educational choices;

4/ perfecting the skill of self-presentation, creativity, and managing their resources.

For the teachers:

1/ the skilful cooperation in planning and preparing the extracurricular offer for the youth.

For the institutions outside the school:

1/ closer cooperation with high-school youth;

2/ an additional form of promoting the university and cultural institution.

Schedule of educational events of The Academy of Humanities 2014/2015

Historical-civic unit

The Polish journey towards democracy, the achievements of the 25 years of freedom, and the current threats to democracy and world peace.

1

Class: “Secrets of IPN archives”, preceded by some information on what the IPN is (November 2014)

2

On the 33rd anniversary of the imposition of martial law: Everyday life in the PRL – the board game “QUEUE”, prepared by the IPN (December 2014);

3

The winter break with IPN, lectures and workshops on the topic of the political, economic, and social transformation in Poland after 1989. The problem of basing a civic society on“homo sovieticus” (January 2015);

4

Lecture: “As the December dawn broke… - martial law in Poland” (March 2015);

5

Lecture: “At Noon” – the election of June, 4th 1989 (April 2015);

6

Lectures by scholars from the Institute of History and Political Sciences of the Bialystok University on the current threats to democracy and peace. Is Poland safe? How to work for common safety.

 

Schedule of educational events of The Academy of Humanities 2014/2015

Polish philology unit

2. Meeting theatre and literature

1

Drama workshops, meetings every two weeks, classes on the aesthetics of speech;

2

Workshops on self-presentation, stress management, public speaking – the winter break;

3

Screenwriting and drama workshops in cooperation with an instructor of the Suwalki Cultural Centre (Mrs. MirosławaKrymska);

4

Workshops and lectures in the International Dialogue Centre in Krasnogruda;

5

A bilingual version of a William Shakespeare play (in English and Polish) performed to the school audience and guests in April of 2015;

6

Literary inspiration – a project on the Literary Nobel Prize (workshops on book reviews, preparing an exhibition of posters promoting the prize-winning books, presenting the results of the workshop to the whole high-school community).

 

A trip to Gdansk will be the final step of the programme.

A trip around the European Solidarity Centre and the viewing of a play in the Gdansk Shakespearean Thetre are scheduled.

Authors of the innovativeprogramme: Elżbieta Zienda-Żywiczyńska, Katarzyna Witkowska, Ewa Sidorek, Danuta Worobiczuk