Grupa uczniów z klas IC, IE, IF oraz IIE uczestniczy w ogólnopolskim programie "Szkoła kompetencji przyszłości" - Zwolnieni z Teorii. Program skierowany jest do szkół ponadgimnazjalnych otwartych na nowoczesne i praktyczne metody nauczania. Oparty jest na Metodzie Prawdziwych Projektów, autorskiej adaptacji na polskie warunki metody stworzonej na Harvardzie, tzw. "The field method". Zadaniem uczniów jest działanie w zespole - zaplanowanie oraz wdrażanie własnego projektu społecznego. Koordynator projektu: Krystyna Słowicka
Wystawa Juliusza i Wojciecha Kossaków w Muzeum Okręgowym w Suwałkach. Ponad 60 obrazów Juliusza i Wojciecha Kossaków mogliśmy oglądać w Muzeum Okręgowym w Suwałkach na wystawie pt. „Juliusz Kossak 1824–1899. Wojciech Kossak 1856–1942”. Z wystawą, która była prezentowana wcześniej w Rapperswil w Szwajcarii oraz w Paryżu, mogły się zapoznać klasy pierwsze w ramach przedmiotu "Wiedza o Kulturze". Opiekunowie młodzieży: Joanna Domuracka i Małgorzata Tomczak
W poszukiwaniu wpływów meksykańskiej malarki, Fridy Kahlo, na współczesną kulturę i sztukę, klasa IIID i IID odwiedziły wystawę w Suwalskim Ośrodku Kultury "Frida Kahlo - Przenikanie". Opiekun młodzieży: Justyna Oberman
Miło jest nam poinformować, że nowym przewodniczącym Młodzieżowej Rady Miasta Suwałki został Jakub Amelian, uczeń naszej szkoły. SERDECZNIE GRATULUJEMY!
Strona www.suwalkinaszapasja.cba.pl została stworzona dla pasjonatów historii Suwałk. Funkcjonuje jako dodatek do strony Zespołu Szkół nr 1 w Suwałkach. W założeniu jest platformą dla uczniów, którzy interesują się przeszłością regionu.
Wszystkich uczniów naszej szkoły zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym "Suwalszczyzna okiem obiektywu" w kategorii krajobraz "Szlak czerwony im. Alfreda Lityńskiego w Wigierskim Parku Narodowym".
Pogotowie Maturalne 2019 to już siódma edycja akcji PWSZ w Suwałkach. Organizujemy kursy skierowane do uczniów szkół ponadgimnazjalnych (30 godzin z poszczególnych przedmiotów), które rozpoczynają się w drugim tygodniu ferii. W ubiegłym roku z Pogotowia Maturalnego skorzystało ok 300 uczniów.
16 października rozpoczęła się realizacja Projektu IPN "Łączka i inne miejsca poszukiwań". W projekcie biorą udział: Julia Lewoc 1e, Izabela Walicka i Natalia Romaś z 1f, Maria Mazurkiewicz 1c, Izabela Borkowska 2a, Wiktoria Wiśniewska 2e. Projekt poświęcony jest poszukiwaniom nieznanych miejsc pochówku ofiar reżimów totalitarnych. Uczestnicy poznają rolę poszczególnych dziedzin nauki (m.in. archeologia, antropologia, genetyka) w programie poszukiwań i identyfikacji, poprzez losy jednostek zdobędą wiedzę o historii najnowszej, będą się uczyć poszanowania dla życia ludzkiego oraz odpowiedzialności za swoje czyny i decyzje. Finał będzie okazją do zaprezentowania swoich refleksji w postaci krótkich etiud filmowych, których tematyka będzie nawiązywała do projektu. Opiekun młodzieży: Katarzyna Witkowska
Zapraszamy do wzięcia udziału w XVII edycji Konkursu Grafiki Komputerowej "Plamka '19". ETAP PIERWSZY polega na dostarczeniu lub przesłaniu przez uczestnika do dnia 11 marca 2019 r. pracy na temat: - " Wśród gwiazd". Organizatorem konkursu jest Szkolny Zespół Informatyków.
Nasza nowa przestrzeń do kreowania pomysłów, rozwijania zainteresowań uczniów.
Realizujemy projekt szkolny z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę pt. „Miejsca pamięci o bohaterach Niepodległej w przestrzeni mojego miasta”. Uczniowie gromadzą i opracowują informacje na temat miejsc pamięci w Suwałkach, wyszczególnionych w „Kartach obiektów pamięci w Suwałkach”. Opiekun młodzieży: Katarzyna Witkowska

 

16 października 2018 roku rozpoczęła się realizacja Projektu IPN "Łączka i inne miejsca poszukiwań".

W projekcie biorą udział: Julia Lewoc 1e, Izabela Walicka i Natalia Romaś z 1f, Maria Mazurkiewicz 1c, Izabela Borkowska 2a, Wiktoria Wiśniewska 2e. 

Projekt poświęcony jest poszukiwaniom nieznanych miejsc pochówku ofiar reżimów totalitarnych. Uczestnicy poznają rolę poszczególnych dziedzin nauki (m.in. archeologia, antropologia, genetyka) w programie poszukiwań i identyfikacji, poprzez losy jednostek zdobędą wiedzę o historii najnowszej, będą się uczyć poszanowania dla życia ludzkiego oraz odpowiedzialności za swoje czyny i decyzje. Finał będzie okazją do zaprezentowania swoich refleksji w postaci krótkich etiud filmowych, których tematyka będzie nawiązywała do projektu.

 

CELE PROJEKTU

- zaprezentowanie procesu poszukiwań nieznanych miejsc pochówków ofiar reżimów totalitarnych;

- wspieranie wychowania patriotycznego i przywiązania do „małych ojczyzn”;

- kształtowanie postaw empatii wobec ofiar systemu komunistycznego, odpowiedzialności za swoje czyny i decyzje, poszanowania dla życia ludzkiego i nakazów kultury i religii dotyczących grzebania umarłych;

- rozbudzanie ciekawości badawczej, ukazywanie integralności nauki i interakcji miedzy jej różnymi dziedzinami; poznawanie warsztatu pracy historyków, archiwistów, genetyków i archeologów;

- rozbudzanie zainteresowania historią najnowszą, kształtowanie nawyku śledzenia informacji dotyczących odkryć i ustaleń;

- rozwój umiejętności interpersonalnych, w tym umiejętności pracy w zespole;

- sformułowanie i przetworzenie w dzieło filmowe własnych refleksji nad poszukiwaniami szczątków ofiar reżimów totalitarnych.

 

20 listopada 2018 roku uczennice naszej szkoły brały udział w drugim spotkaniu  w ramach projektu "Łączka i inne miejsca poszukiwań". Wysłuchaliśmy wykładu na temat pracy Biura Poszukiwań i Identyfikacji IPN, uczestniczyliśmy w warsztatach, wypełniając Wniosek o Rejestrację danych w Bazie Materiału Genetycznego IPN.

 

11 grudnia 2018 roku uczestniczyłyśmy w trzecim spotkaniu projektu edukacyjnego IPN Łączka i inne miejsca poszukiwań. Pan Marek Nadolski, pracownik Biura Identyfikacji IPN przedstawił uczestnikom historie poszukiwań ofiar systemu komunistycznego na tzw. Łączce na Powązkach. Omówił etapy poszukiwań ofiar: kwerenda w archiwach, prace wstępne w miejscu poszukiwań (odwierty), wykopaliska, identyfikacja szczątków. Prace archeologiczne na Powązkach trwały od 2012  do 2017, poszukiwano 320 osób zamordowanych w więzieniu na Rakowieckiej. Następne grupy uczniów identyfikowały oszukiwanych na podstawie artefaktów znalezionych przy szczątkach.

 

To było niezapomniane spotkanie, pozwoliło w pełni zrozumieć na czym polegał terror systemu komunistycznego, dowiedzieliśmy, się jak władze w Polsce po II wojnie światowej likwidowały opozycję i w jaki sposób pozbywano się dowodów zbrodni.

 Projekt IPN "Łączka"

Opiekun: Katarzyna Witkowska

Print Download